Állóképesség
Forrás
A 10 éves és annál idősebb tanulók állóképességét 2014/15-ös tanévtől kezdve rendszeresen mérik az iskolákban. Az állóképességi ingafutás során az általános és középiskolás diákoknak egy adott távolságot kell egyre rövidülő időközök alatt egymás után lefutniuk. A futás eredménye alapján a tanulók aerob fittség, azaz állóképesség szempontjától az alábbi kategóriák egyikébe kerülnek:
− egészséges (állóképessége megfelelő);
− fejlesztést igényel (állóképessége nem megfelelő);
− fokozott fejlesztést igényel (állóképessége gyenge).
A felmérésben Magyarország 19 megyéjéből és Budapestről származnak adatok, a fővárost a feladatban önálló megyének tekintjük. Az adatbázisban a 2016/17-es tanév során vizsgált állóképességek megyei eredményei szerepelnek állapot és nem szerinti bontásban.
A felmérésben nem minden tanuló vett részt.
Táblák:
megye (kod, nev, letszam)
kod A megye azonosítója (szám), ez az elsődleges kulcs
nev A megye neve (szöveg)
letszam A megyében tanuló diákok száma (szám)
allapot (kod, nev)
kod A tanulói állapot kódja (egész szám), ez az elsődleges kulcs
nev A tanulói állapot megnevezése (szöveg)
aerob (azon, mkod, nem, allkod, letszam)
azon Az eredmény azonosítója (szám), ez az elsődleges kulcs
mkod A megye kódja (szám), idegen kulcs, megadja, hogy melyik megyéből származik az eredmény
nem A felmérésében szereplő tanulók neme (egész), fiúk esetén 1, lányok esetén 0
allkod A felmérés eredményeként kapott állapot kódja (egész szám), idegen kulcs
letszam A felmérés során az adott nemű, adott állapotba sorolt tanulók létszáma
(egész szám)
Az aerob tábla egy rekordja például a (35, 6, 1, 2, 1507), ami azt jelenti, hogy a 35-ös azonosítóval rendelkező rekord szerint a 6-os kódú megyében, a fiúk (1) felmérése alapján fejlesztést igényel (2) a felmérés szerint 1507 tanuló. A megye tábla alapján a 6-os kód Somogy
megyét jelenti, tehát a rekord adatai innen származnak.
A következő feladatokat megoldó SQL-parancsokat rögzítse a feladatok végén zárójelben megadott nevű és .sql kiterjesztésű szöveges állományban! Például a 3. feladat megoldását a 3somogy.sql nevű állományban. A javítás során csak ezeknek az állománynak a tartalma
lesz értékelve! Ügyeljen arra, hogy a lekérdezésekben pontosan a kívánt mezők szerepeljenek, felesleges mezőt ne jelenítsen meg!
- Az allokep_forras.sql állomány tartalmazza az adatbázist és a táblákat létrehozó, valamint az adatokat a táblába beszúró SQL-parancsokat! Futtassa az SQL-szerveren az allokep_forras.sql parancsfájlt! (A „Nincs kiválasztott adatbázis” üzenet nem befolyásolja az adatimportálás sikerességét.)
- Készítsen lekérdezést, amely megadja a „Vas” megyei tanulók számát! (2vas)
- Készítsen lekérdezést, amely megadja, hogy „Somogy” megyében hány tanuló vett részt a felmérésben! (3somogy)
- Készítsen lekérdezést, amely megadja, hogy összesen hány fiú tanuló kapott egészséges besorolást „Zala” megyéből! (4zala)
- Lekérdezés segítségével adja meg, hogy hány megyében van kevesebb tanuló, mint „Heves” megyében! (5heves)
- Lekérdezés segítségével adja meg, hogy „Pest” megyében a tanulók hányadrésze vett részt a felmérésben! (6pest)
- Adja meg lekérdezés segítségével, hogy melyik megyében hány „egészséges” besorolást kapott lány tanuló van! A lekérdezés a megye nevét és az egészséges tanulók számát adja meg ez utóbbi szerint csökkenő sorrendben! (7egesz)
- Készítsen lekérdezést, amely megadja, hogy melyik megyében volt a legnagyobb a felmérésben részt vevő tanulók aránya! A megye nevét és az arányt jelenítse meg! (8arany)
- Lekérdezés segítségével adja meg, hogy mely megyékben bizonyult valamilyen mértékben
- fejlesztendőnek az ott tanuló diákok több mint negyede! A lekérdezés jelenítse meg a keresett megyéket, valamint a megyénként fejlesztést igénylő tanulók és a megyei összes tanulók arányát! A mezőket nevezze el a mintának megfelelően! (9negyed)
35 pont